Przerwa zimowa sprawiła, że setki rodzin wyruszyło w góry aby beztrosko spędzić czas i oddać się białemu szaleństwu na stokach. Ferie to także czas wzmożonej pracy personelu SOR Wojewódzkiego Centrum Szpitalnego Kotliny Jeleniogórskiej. Tylko w ostatni weekend 17-19.02 trafiło tutaj aż 301 pacjentów. Co istotne, większość to tzw. pacjenci urazowi, czyli osoby z różnego rodzaju uszkodzeniami ciała. Z czego wynika ta statystyka?
Każdego dnia lekarze i pielęgniarki pracujący w jeleniogórskim SOR ratują zdrowie i życie pacjentów przywożonych tu m.in. z wypadków samochodowych, wypadków w pracy oraz innych nieszczęśliwych zdarzeń. Złamania, skręcenia oraz inne urazy to tutaj codzienność, choć w sezonie zimowym szczególnie widoczni są tutaj pacjenci z rejonów górskich stoków. Pokazują to liczby – tylko od początku lutego 2023 r., średnia dzienna liczba pacjentów w weekendy nie spadła poniżej 100 osób.
– Urazy rąk i przedramienia, wysokoenergetyczne złamania podudzi czy bioder to jedne z najczęstszych urazów, z jakimi trafiają do nas narciarze i snowboardziści przywiezieni z okolicznych stoków. Wynikają one zwykle z braku odpowiedniego przygotowania, przeceniania swoich umiejętności oraz alkoholu połączonego z brawurą. Konsekwencje takich urazów często są bardzo poważne dla zdrowia i wymagają długich tygodni rekonwalescencji – mówi lek. med. Jarosław Mączyński, Ordynator Oddziału Chirurgii-Urazowo Ortopedycznej WCSKJ i dodaje: – Blisko połowa pacjentów, którzy trafiają do nas z urazami, to turyści ze stoków narciarskich.
Częstym przypadkiem są także pacjenci z urazami głowy, które powstały przez… brak kasku podczas jazdy. Dlatego podczas zimowego szaleństwa kluczowe jest przestrzeganie kilku prostych zasad, aby ten czas spędzić radośnie, aktywnie i przede wszystkim – bezpiecznie, a nie na szpitalnym łóżku:
– Nie spożywaj alkoholu na stoku
– Nie przeceniaj swoich umiejętności
– Używaj kasku
– Nie zatrzymuj się na środku stoku
– Zadbaj o odpowiednie przygotowanie fizyczne i sprzętowe
Od czasów, kiedy życie poczęło się wielce różniczkować, czytanie książek nie wystarcza. Książki podają czystą wiedzę z najrozmaitszych dziedzin, wiedzę nieraz kryształowo czystą, ale oderwaną od życia. Książki karmią również poezją, w niej opisy czynów bohaterskich uszlachetniają serca, ale mało informują o szarej rzeczywistości życia. Do działania potrzebna jest znajomość chwili bieżącej, orientacja, pulsy życia w miejscowych warunkach. Na każdym stanowisku można przyłożyć i swoją cegiełkę, można wpływać na całość, byle znać swe obowiązki względem społeczeństwa i chcieć im służyć. Tym pośrednikiem między wiedzą a życiem, między ideałem a rzeczywistością, jest publicystyka. Jest ona historją teraźniejszości, oświetlającą zagadnienia, które czekają dopiero na rozwiązanie. Jest ogniwem, która łączy prawdę wiedzy z zagadnieniami chwili bieżącej. Jest literaturą, która tyczy się potrzeb życia w danym czasie i danym miejscu. Ona komunikuje ostatnie wyniki z różnych dziedzin wiedzy czystej w zastosowaniu do bieżących potrzeb ludzkich. Ona czyni człowieka wrażliwym na niedolę swego społeczeństwa i zapala do żywota czynnego na jego korzyść. Ona, komunikując, co się dzieje na świecie całym, chroni nas od zaściankowości. Ona, zaznajamiając nas z biegiem myśli wszechświatowej, wywołuje w umysłach naszych szereg zagadnień. Ona uwalnia nas od potrzeby czytania wszystkich książek, których corocznie ukazuje się na świecie po kilkaset tysięcy, a których przeczytać na rok gruntownie nie można po nad kilkanaście. To są strony dodatnie prasy periodycznej.
Ale ma publicystyka i niejedną stronę ujemną. Wiadomości, dostarczane przez wiele dzienników, są dorywcze i powierzchowne: ani rozszerzają, ani pogłębiają wiedzy. Wiele nowinek, opisywanych drobiazgowo, niema żadnego ogólniejszego znaczenia, nie służy żadnemu rozumnemu celowi. Wiele sensacyjnych zajść i wypadków, zostawiających jedynie czczość w głowie i pustkę w sercu. W pogoni za kalejdoskopowym potokiem plotek wiele balastu, który ze szkodą obciąża umysł Dużo zabawy i płytkiego śmiechu, co w rezultacie szerzy bezmyślność, przytępia zmysł artystyczny. Nie jeden organ redagowany jest tendencyjnie, będąc na służbie tej lub innej partji. Nieraz nowość pomieszana z postępem bez oświetlenia krytycznego jądra rzeczy. I jedno pismo stara się prześcignąć drugie w pomysłach, licząc na gorsze instynkty. I wielu staje się igraszką okoliczności, bo są prowadzeni na pasku danego dziennika. Bo wielu ślepo hołduje zasadzie: nie różnić się od innych — i bezkrytycznie prenumeruje to, co ich znajomi i krewni. I tworzy się specjalny typ nałogowych czytelników pism periodycznych, co nie uznają jednocześnie lektury książek. Jest to pewnego rodzaju osłona dla duchowego lenistwa. Traci na tym wykształcenie gruntowne i myśl samodzielna. To też wielu uczonych powstaje na dziennikarstwo — śród nich ostro wystąpił w ostatnich czasach przeciw prasie perjodycznej F. Brunetiere, członek Akademji paryskiej.
Trzeba przede wszystkiem rozróżniać wartość miesięczników i tygodników, a pism codziennych. Pierwsze, a w części drugie, są streszczeniem i kwintensencją tego, co zawierają pisma codzienne. Lektura ich nie da wprawdzie technicznego posiadania poszczególnych gałęzi umiejętności, ale da ogólną znajomość podstaw. Te, które nie służą sprawom specjalnym, dają możność w dłuższym okresie czasu przebieg w ogólnych zarysach cały cykl wiedzy. Natomiast prasa codzienna służyć może głównie gromadzeniu materjałów do tych kwintensencji. I tu należy rozróżniać prasę prowincjonalną, a prasę stołeczną. Pierwsza zlicza miejscowe siły społeczne, wydobywa je i zbiera, zapala ogniska miejscowej twórczości. Bada i stara się kierować życiem prowincji, które wszędzie posiada swoje odrębne właściwości. Druga winna być przewodnikiem i siewcą dążeń kulturalnych wszerz i wzdłuż całego kraju. Winna być rzeką wód czystych, do której zbiegałyby się wszystkie strumyki, osadziwszy po drodze naleciałości niepotrzebne.
Trzeba umieć czytać dzienniki, jak i książki. Trzeba sobie wprzód zadać trud poznania każdego pisma. Trzeba się zapoznać, co w każdym z nich godnego jest czytania, nie usypiając swojego krytycyzmu łudzącemi nagłówkami pism i różnych rubryk, które często zapowiadają co innego, niż się drukuje. Trzeba czytać krytycznie, w żadnej sprawie nie spuszczając z oczu argumentów ani pro, ani contra. Trzeba czytać pisma, służące różnym poglądom, aby mieć oświetlenie z obu stron, aby módz wyrobić sobie własny sąd — samodzielny a objektywny. Trzeba koncentrować lekturę nie na tanich czasopismach codziennych o brukowych wiadomościach, lecz na poważnych wydawnictwach perjodycznych, które opierają działalność publicystyczną na znajomości dziejów i praw niemi rządzących. Należy ciążyć ku tym wydawnictwom perjodycznym, które chcą stać wyżej ponad prywatę i partykularyzmy — których celem jest nie interes materialny jednostek, lecz służba publiczna.