Aż 42% badanych pracowników małych firm (liczących do 100 osób) przyznaje, że rozgląda się za lepiej płatną pracą. 70% podkreśla, że musi szukać oszczędności w domowym budżecie, by starczyło pieniędzy na wszystkie opłaty i niezbędne potrzeby – tak wynika z badania Sodexo Benefits and Rewards Services Polska „Potrzeby pracowników 2022″. Kryzys odciska piętno na firmach, które muszą liczyć się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. W szczególnie trudnym położeniu znalazły się małe przedsiębiorstwa. Już teraz z jednej strony walczą o to, żeby utrzymać się na rynku, z drugiej – muszą stawić czoło presji podwyżkowej, a w przyszłości zadbać o to, by specjaliści nie odeszli do większych firm, skuszeni wyższymi zarobkami i rozbudowanymi pakietami świadczeń pozapłacowych.
Presja inflacyjna dotyka zarówno duże organizacje, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa. Pracownicy – w obawie o swoją sytuację finansową – jako jeden z priorytetów stawiają poczucie bezpieczeństwa ekonomicznego, dlatego przy decyzji o zmianie pracy lub przyjęciu oferty zatrudnienia często kluczowym czynnikiem staje się wysokość wynagrodzenia. Co jednak w sytuacji, jeśli pracodawcy nie mogą sobie pozwolić na zwiększenie płac na oczekiwanych przez pracowników warunkach? Jednym z rozwiązań są świadczenia pozapłacowe, które mogą w pewien sposób zrekompensować podwyżkę, a jednocześnie realnie zwiększyć siłę nabywczą pracownika.
Benefity w małych firmach – standard czy rzadkość?
Małe firmy z reguły nie mają tak mocno rozbudowanych koszyków benefitowych jak korporacje, jednak w obecnej sytuacji to nie ilość, a jakość i adekwatność proponowanych świadczeń odgrywają szczególną rolę. Proponowane przez małą firmę benefity nie muszą zmieniać się jak w kalejdoskopie. Ważne natomiast, by były praktyczne, uniwersalne i dostosowane do potrzeb pracowników, dlatego warto odpowiednio wcześniej poznać preferencje zatrudnionych
i porozmawiać o ich potrzebach i oczekiwaniach.
Jak wynika z badania zrealizowanego dla Sodexo „Potrzeby pracowników 2022”, najbardziej pożądane w małych firmach są takie świadczenia jak: pakiety medyczne dla pracownika i/lub rodziny (58% wskazań), dofinansowanie wypoczynku (52%), ubezpieczenie na życie (40%), karty przedpłacone (35%) oraz zapomogi i pożyczki na preferencyjnych warunkach (23%).
Zaoferowanie dopasowanego benefitu pozwoli wzmocnić domowy budżet pracownika w obliczu piętrzących się codziennie wydatków, tak jak ma to miejsce np. w przypadku dofinansowania posiłków pracowniczych. Rola benefitów żywieniowych stale rośnie, właśnie z uwagi na aktualną sytuację związaną z wysokimi cenami żywności. Blisko 80% badanych pracowników, którzy nie mają regularnie dofinansowanych posiłków w pracy, przyznaje, że chciałoby otrzymywać taki benefit. Wśród wskazywanych form są m.in. karty przedpłacone i kupony na posiłki. Mając dofinansowanie, można łatwiej sobie poradzić z codziennymi wydatkami, a jednocześnie zadbać o podstawowe potrzeby i priorytety zdrowotne.
Kluczowe obszary wsparcia – czego szukają pracownicy?
W jakich obszarach pracodawcy i właściciele małych firm powinni szczególnie wspierać pracowników? Zdaniem uczestników badania Sodexo są to:
Zatrudnieni w małych firm doceniają również pracodawców, którzy dbają o wsparcie bliskich pracownika, np. poprzez zaoferowanie ulg i dodatkowego wsparcia czy dofinansowanie posiłków, które realnie odciąży pracowniczy portfel.
Wyjątkowość małych firm – jak ją wykorzystać, aby przyciągnąć talenty?
Aspekt finansowy jest ważny, ale nie jedyny z perspektywy oceny miejsca pracy. Jak pokazuje raport Sodexo „Bez maski. Pracownik tu i teraz”, małe firmy cenione są za kameralną atmosferę, możliwość współdecydowania i wpływu, a także za bliskie relacje, dające poczucie przynależności do społeczności firmowej, co w dzisiejszych, postpandemicznych czasach naznaczonych izolacją często ma fundamentalne znaczenie. Jednocześnie przed liderami małych firm pojawia się wiele wyzwań związanych z efektywnym zarządzaniem zespołem, przejrzystą komunikacją i delegowaniem zadań tak, by każdy znał swoją rolę i nie czuł się przeciążony ilością obowiązków. Aby budować przewagę na rynku, należy postawić na rozwój kompetencji menedżerskich oraz autentyczne, naturalne przywództwo.
Badanie Sodexo potwierdza, że w oczach pracowników małych firm najważniejszymi elementami kultury organizacyjnej są docenianie (81%) oraz relacje budowane na zaufaniu i bezpieczeństwie (61%). Na kolejnych miejscach znalazły się: celebrowanie wszystkich, nawet drobnych sukcesów (33%), spotkania z okazji Świąt Bożego Narodzenia (33%), relacje również poza miejscem pracy, a także utożsamianie się z celami, misją i wartościami organizacji. Warto więc wykorzystać te okazje i wziąć pod uwagę potrzeby pracowników, by mogli spędzić razem czas w wyjątkowej atmosferze.
– W małych firmach, w niewielkich zespołach relacje między pracownikami są wyjątkowo bliskie. Zbliżające się święta to doskonała okazja, żeby skorzystać z siły tkwiącej w kompaktowej organizacji, z kameralnej atmosfery i braku anonimowości, po to by wspólnie spędzić czas, okazać sobie nawzajem wdzięczność, powiedzieć zwykłe „dziękuję”. Dla pracowników docenianie ma szczególną moc motywacyjną. Obok świątecznych upominków czy benefitów finansowych to właśnie wzmocnienie społeczności firmowej będzie miało szczególny wymiar, gdyż pozwoli rozwijać relacje i poczucie bezpieczeństwa – podsumowuje Karol Kamas, dyrektor marketingu i rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
O badaniu
Ogólnopolskie badanie „Potrzeby pracowników 2022” – składające się z dwóch części – zostało przeprowadzone na zlecenie Sodexo przez pracownię PBS, w dniach 08.06.2022–15.06.2022 r. W badaniu wzięło udział 1211 pracowników firm zatrudniających powyżej 10 osób, z czego 469 respondentów zatrudnionych w organizacjach liczących pomiędzy 10 a 100 osób.
O Sodexo
Grupa Sodexo to światowy lider w zakresie rozwiązań podnoszących jakość życia. Od ponad 50 lat jest strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność, zaangażowanie
i zadowolenie pracowników oraz partnerów biznesowych. Zatrudniając 412 000 pracowników w 55 krajach jest 19. największym pracodawcą na świecie. Grupa Sodexo świadczy usługi dla nieruchomości (Sodexo On-site Services) oraz usługi motywacyjne (Sodexo Benefits and Rewards Services), obsługując każdego dnia ponad 100 milionów konsumentów.
O Sodexo w Polsce
Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce, od ponad 20 lat, odpowiada za transformację świadczeń pozapłacowych – wspiera firmy w motywowaniu, budowaniu zaangażowania i zadowolenia pracowników (Employee Experience) oraz wyznacza kierunek rozwoju narzędzi angażowania i lojalizowania kontrahentów, klientów i sił sprzedaży (Incentive & Recognition). Wyznaczając nowe trendy na rynku, spółka jako pierwsza wdrożyła m.in. przedpłaconą kartę zbliżeniową, płatności mobilne kartami przedpłaconymi, a także w pełni wirtualną kartę bez plastikowej formy. Na szeroki wachlarz oferowanych rozwiązań, będących odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby odbiorców, składają się od kart przedpłaconych wydawanych z polskim bankiem, nowoczesnych i bezpiecznych wirtualnych kart, przez szeroki katalog nagród, e-nagród i tradycyjnych kuponów aż po kompleksową obsługę złożonych rozwiązań motywacyjnych.
Rzetelność i najwyższą jakość świadczonych usług docenili zarówno użytkownicy jak i eksperci branżowi. W Polsce z oferty spółki skorzystało 50 tysięcy zadowolonych Klientów i ponad 3,5 miliona użytkowników. Kartami przedpłaconymi wydanymi przez Sodexo wykonywanych jest nawet pół miliona transakcji tygodniowo! Marka Sodexo otrzymała m.in. tytuł Business Superbrands oraz nagrodę Złota Jakość Roku, a Aon, światowy ekspert ds. zarządzania kapitałem ludzkim, przyznał Sodexo certyfikat najlepszego pracodawcy – Aon Best Employer™ na poziomie globalnym i lokalnym. Za ekspertyzą firmy przemawia nie tylko liczba zrealizowanych projektów, globalne doświadczenie, stosowane technologie, ale przede wszystkim dostęp do wiedzy na temat rzeczywistych potrzeb
i motywatorów różnych grup odbiorców – pracowników, w tym sił sprzedaży, partnerów biznesowych, kontrahentów.