Wydawałoby się, że technologiczny postęp, który dzieje się na naszych oczach, powinien ułatwiać nam życie w społeczeństwie. Natura ludzka powoduje jednak, że w XXI wieku zaawansowane rozwiązania nie wystarczają – bo w parze z nimi nie idzie… otwartość ludzkiego serca. We Wrocławiu, Łodzi, Krakowie oraz w Chorzowie na początku roku odbędą się warsztaty edukacyjne dotyczące walki z dyskryminacją.

Problem dyskryminacji jest zagadnieniem odnoszącym się do człowieka. Wynikać może on z niechęci do płci, rasy, pochodzenia etnicznego, narodowościowego, wyznania religijnego, niepełnosprawności, choroby czy orientacji seksualnej. Traktowanie i kategoryzowanie ludzi nie powinno mieć dziś miejsca nigdzie na świecie, a jednak, z jakichś względów, stale się pojawia.

Traktowanie drugiej osoby w sposób odmienny (zazwyczaj niekorzystny i krzywdzący), jest zachowaniem negatywnym. Wynika z często nieuzasadnionej oraz nieobiektywnej opinii, opartej na formie stereotypu. Ten jednak trudno zmienić.

Z zrachowaniami szkodliwymi i generalizującymi należy „walczyć”. Wiele instytucji, fundacji czy stowarzyszeń stale szuka sposobów, by zmniejszyć ten globalny problem. Czy można więc do konfrontacji ze stereotypami się przygotować? Czy warto problem wyjaśnić młodzieży szkolnej?

Towarzystwo Sportowe IRON MAN zorganizuje lekcje edukacyjne dla dzieci i młodzieży w całej Polsce. Program „Lekcje na stadionie” składa się z trzech projektów: „Dzień zawodowca na stadionie”, „Sportowa historia lokalna” oraz „Warsztaty antydyskryminacyjne”. Zajęcia skierowane są do uczniów klas podstawowych VII-VIII oraz I-II klas szkół ponadpodstawowych.

– Idealnym miejscem dla takich zajęć są polskie stadiony piłkarskie – mówią nam organizatorzy. – Stadiony od lat przyciągają tysiące kibiców, którzy są… różni. Pochodzą z różnych środowisk, w inny sposób patrzą na świat, a mimo to dopingują jedną drużynę i wspólnie cieszą się z jej zwycięstw lub przeżywają porażki.

Ideą projektu jest pokazanie młodzieży z czym mierzą się dyskryminowane osoby oraz nauczenie jak radzić sobie można ze stereotypami. Projekt warsztatów antydyskryminacyjnych odbywać będzie się na czterech stadionach piłkarskich: we Wrocławiu, w Łodzi, w Krakowie i w Chorzowie.

Podstawowym założeniem projektu będzie wykorzystanie wydarzeń sportowych i życiorysów gwiazd sportu do omówienia zjawiska dyskryminacji, wprowadzenie w problematykę dyskryminacji różnego rodzaju, wypieranie postaw przemocowych i nienawistnych, mówienie o wielokulturowości, reagowanie na mowę nienawiści i rozpoznawanie jej czy kształtowanie postaw empatycznych. Uczniowie dowiedzą się co to jest stereotyp, skąd bierze się naszych głowach, czym jest uprzedzenie czy jak powstaje negatywny efekt grupy.

Podczas zajęć czekają ich warsztaty oparte na otwartej pracy w grupie (bez oceniania), podczas których nie będzie złych pytań oraz złych odpowiedzi. Ciekawość zajęć zapewnia fakt interakcji uczestników w trzech blokach: zajęcia oparte będą o prawdziwe historie ludzi światowego sportu, wydarzenia oraz zjawiska. Merytoryczna dyskusja pozwoli podejmować problem różnych grup społecznych – migrantów, muzułmanów, Romów czy Żydów.

Zainteresowanie dzieci oraz młodzieży poprzez sport jest doskonałym narzędziem do budowania pozytywnych postaw społecznych. Połączenie lekcji ze stadionami piłkarskim to ogromna dawka pozytywnych emocji, a co za tym idzie – pozytywna nauka poprzez aktywny udział wszystkich uczestników.

Program warsztatów antydyskryminacyjnych jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy Norweskich i EOG.

W rytmie słów..

Czytanie uspokaja i spowalnia bicie serca. Wystarczy 6 minut czytania, żeby zredukować uczucie stresu aż o 60%! Co ciekawe, czytanie książek redukuje stres: o 68% bardziej od słuchania muzyki, o 300% bardziej od wyjścia na spacer i aż o 600% bardziej od grania w gry komputerowe.

Podczas czytania powieści mamy mnóstwo rzeczy do zapamiętania – imiona bohaterów, ich charaktery, motywacje, historie, związki z innymi postaciami, miejsca, wątki fabularne, szczegóły… Tymczasem w mózgu tworzą się nowe synapsy, a te istniejące się wzmacniają. Dzięki czytaniu nasza pamięć pozostaje w dobrej kondycji.

Postaci fikcyjne mogą stanowić takie samo źródło inspiracji co spotkanie z żywym człowiekiem. Inspirować może wszystko – aktywności, którym się oddają, miejsca, które odwiedzają, decyzje, które podejmują…

Mając przed oczami tylko literki, sami musimy wizualizować sobie to, co dzieje się w książce – nieczęsto są to nawet rzeczy, których nie możemy zobaczyć w świecie rzeczywistym! Czytanie, stymulując prawą półkulę mózgu, rozwija naszą wyobraźnię.

Czytanie powieści wymaga od nas skupienia uwagi przez dłuższy czas, co zdecydowanie poprawia naszą zdolność do koncentracji.

Im więcej czytamy, tym większy mamy kontakt z różnorodnym, a nawet zupełnie nowym dla nas słownictwem. Taki kontakt samoistnie poszerza nasz własny zasób słów.

Warto czytać książki, żeby utrzymać swój mózg w dobrej formie. Mole książkowe mają 2,5 raza mniejszą szansę na rozwój Alzheimera, czytanie spowalnia także starczą demencję. 

Czytanie różnych książek na te same tematy pozwala nam poznać i porównać różne punkty widzenia, spojrzeć na rzeczy z różnej perspektywy, a w rezultacie rozwinąć nasz własny światopogląd.

Warto czytać, żeby rozwijać własną empatię. Zaangażowanie w fikcję literacką pozwala nam na postawienie się na miejscu drugiego człowieka i zrozumienie go.

Aż 82% moli książkowych przekazuje pieniądze i dobra materialne dla organizacji charytatywnych. 3 razy częściej niż osoby nieczytające są aktywnymi członkami tych organizacji.

Książki to ogromne skarbnice wiedzy. Tutaj nie trzeba dodatkowych argumentów.

Szczególnie, jeśli czytasz np. takie kryminały od Agathy Christie. Rozwiązywanie zagadek wymaga analizowania wydarzeń, faktów, motywacji postaci, stawiania tez, weryfikowania założeń… Zdecydowanie rozwija to zdolność do krytycznego i analitycznego myślenia.

Im więcej czytasz dobrych pisarzy, tym lepiej możesz rozwijać własny styl. Nie wspominając o tym, że częsty kontakt z tekstem pisanym uczy poprawności gramatycznej czy ortograficznej.

Stworzenie wieczornego rytuału z książką daje naszemu ciału sygnał, że pora się zrelaksować i przygotować do snu.

Czytanie pozwala nam postawić się w różnych sytuacjach, w których na co dzień do tej pory się nie znaleźliśmy. Otwiera nas na nowe doświadczenia i rozszerza horyzonty, kształtując nas samych.

Najszybciej newsy trafią do Internetu. Zmiany w stanie prawnym lub projekty, które mają szansę wejść w życie, branżowe nowinki, informacje o nowych technologiach, produktach – portale internetowe są miejscem, gdzie na nie trafimy. Tak jak w przypadku niebranżowych mediów internetowych, mamy zagwarantowaną szybkość dostarczania informacji. Poszerzanie swojej wiedzy poprzez lekturę branżowej prasy, książek i stron internetowych wydaje się być oczywistą ścieżką samodzielnego rozwoju swojego życia zawodowego.

W zależności od naszych potrzeb, nastawienia, upodobań itp. warto sięgać po autorów, których styl pisania, charakter ujmowania tematu nam się podobają i po prostu do nas przemawia. Nie ma potrzeby zmuszać się do czytania czegoś, co nam się zwyczajnie nie podoba. Wszak lektura ma nam sprawiać satysfakcję i przyjemność, a nie tylko dostarczać wiedzy.

Słowo pisane to nieoceniony sposób na rozpowszechnianie informacji. Pamięć ludzka jest ulotna, o czym często przekonujemy się aż za dobrze. Dzięki lekturze zyskujemy dostęp do informacji, do których możemy się praktycznie w każdej chwili odwołać i potraktować je jako swoisty pewnik, także w sytuacjach spornych czy przy wyjaśnianiu nieścisłości. Tego komfortu nie mamy w przypadku sięgania po informacje przekazane drogą ustną, które są uważane za mniej wiarygodne. Większe zaufanie do zanotowanych informacji kosztem tych powiedzianych i usłyszanych to efekt uboczny rewolucji Gutenberga.

Czytanie jest czynnością angażującą nasz mózg – można to tak w skrócie ująć, bez wchodzenia nadmiernie w medyczne szczegóły. „Muszę przemyśleć to co przeczytałem/przeczytałam” – często w ten sposób podsumowujemy lekturę (chyba, że była ona dla nas bardzo nieangażująca na poziomie intelektualnym, emocjonalnym, nie dostarczyła nam żadnych nowych informacji itp.). Dzięki czytaniu wpadniemy na nowe pomysły, kreatywne sposoby rozwiązania problemów, nowe ujęcia starego i dobrze znanego tematu. Opisany przez autora case study może stać się inspiracją do wykorzystania przez analogię pewnych rozwiązań w nowym kontekście. Osobną kwestię, choć wartą wspomnienia, stanowią teksty, które nie są inspiracją w sensie zawodowych, a przede wszystkim w zakresie samorozwoju. Z doświadczenia mogę napisać, że świetnie w tej kwestii sprawdzają się biografie znanych ludzi, których osiągnięcia lub ścieżka życia z jakiegoś powodu budzą nasz podziw czy po prostu zainteresowanie. Recepty na sukces od A do Z na skalę Billa Gatesa w takiej biografii raczej znajdziemy (zresztą wtedy cena takiej książki była inna), ale coś, co może pchnąć nasze myślenie o swojej działalności, zachęcić do odejścia z pracy na etacie i założenia własnej firmy, przemodelowania swojej oferty, wpłynięcia na sposób komunikowania się z klientami itp. Możliwości jest tu naprawdę sporo i warto je wykorzystać. Funkcję inspiracji może pełnić biografia nie tylko kogoś z naszej branży, do tego celu potrafią się też nadawać nieźle życiorysy artystów, którzy zazwyczaj w życiu nie mieli lekko.

Dzięki czytaniu czasopism możliwe jest poszerzenie posiadanej przez siebie wiedzy. W obecnych czasach gazety i czasopisma mają bardzo zróżnicowaną tematykę, dlatego z całą pewnością każdy człowiek znajdzie coś, co będzie mu w pełni odpowiadało.

Dzięki czytaniu czasopism istnieje możliwość odwoływania się do wcześniej przeczytanych tekstów, co ma bardzo duże znaczenie dla wielu osób. Źródła wiedzy są bardzo ważne, ponieważ dzięki nim człowiek może się rozwijać oraz poznawać nowe dla siebie rzeczy. Odwoływanie się do przeczytanych tekstów ma szczególne znaczenie w przypadku dzieci oraz młodzieży. Te grupy dopiero poznają świat i zasady, które w nim panują. Dlatego odwoływanie się do przeczytanych tekstów kultury jest bardzo istotne. Gazetki dla dzieci i czasopisma dla młodzieży sprawdzą się w tym przypadku najlepiej, dlatego warto umożliwić dzieciom oraz młodzieży zapoznawanie się z nimi oraz czytanie.

Zarówno gazetki dla dzieci, jak i czasopisma dla młodzieży mogą w odpowiedni sposób zainspirować młodego człowieka do działania. Jest to bardzo istotny aspekt czytania czasopism, dlatego powinno się na niego zwrócić szczególną uwagę. Czytanie w skuteczny sposób angażuje mózg do pracy i skłania do myślenia nad przeczytaną treścią. Dlatego warto zapoznawać się z literaturą z różnych źródeł, a także czasopismami, które mają dość szeroką tematykę. Dzięki dokonaniu wyboru odpowiednich dla siebie pozycji człowiek z całą pewnością będzie bardziej zachęcony do działania.

Gazety i czasopisma bez wątpienia umożliwiają zdobycie nowej wiedzy orz pogłębienie wiedzy, którą się już posiada. Dodatkowo dzięki nim można również bardzo zyskać na profesjonalizmie, co w przypadku niektórych osób ma dość duże znaczenie. Szczególnie interesujące jest czytanie czasopism, w których znajdują się artykuły autorytetów z danej branży.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *